Elvira Dik

De taart is een treffende metafoor voor schoonheid die gedoemd is te vergaan. Te mooi om waar te zijn. IJdelheid der ijdelheden! De taart als lustobject dat zich ook nog eens lijdzaam laat ruïneren. Gretig zetten we het mes er in, de vork en onze tanden. Op het schilderij Festen zien we het moment suprême: hier wordt een slagveld aangericht, net als in de gelijknamige film van Vinterberg. De illusie is gebroken, het feest is voorbij. En dat is geen ramp, nee hoor, dat kan zelfs heel lekker zijn. Eten als ‘guilty pleasure’. Elvira’s ‘ macrofiguratie’ leent zich ervoor om een en ander breed uit te meten. Meestal laat ze de verleidelijke illusie nog heel. De Engelse dropjes stromen vreedzaam uit een papieren zakje. En de verpakking van een taartje is zo betoverend dat het zonde is om het open te maken. Zonde! Wat heet! Elvira Dik leidt de kijker stevig in verzoeking. Neem en eet! En dan laat je het niet bij één dropje. Je neemt de hele zak. Nee, het werk van Elvira Dik laat ons niet onberoerd.


Festen
olieverf op linnen
100x150 cm


Diversity
olieverf op linnen
80x80 cm


War and peace
olieverf op linnen
80x80 cm


Hidden treasure
olieverf op linnen
50x50 cm


First Kiss
olieverf op linnen
100x100 cm


Friends
olieverf op linnen
25x50 cm


Save Heaven
olieverf op linnen
80x120 cm


We are growing
olieverf op linnen
150x65 cm


Higher and higher
olieverf op linnen
150x65 cm


Drie Gratiën
olieverf op linnen
120x120 cm